Polymorphismus in Alkohol-metabolisierender Enzyme, Glutathion S-Transferasen und Apolipoprotein E und Anfälligkeit für Alkohol-induzierten Zirrhose und chronischer Pankreatitis.
Polymorphism in alcohol-metabolizing enzymes, glutathione S-transferases and apolipoprotein E and susceptibility to alcohol-induced cirrhosis and chronic pancreatitis.Department of Gastroenterology, The Queen Elizabeth Hospital, Adelaide, SA, Australia. BACKGROUND AND AIM: Susceptibility to organ damage induced by alcohol may be due to inherited variation (polymorphism) in ethanol-metabolizing enzymes, or to polymorphisms affecting free radical or lipid metabolism mediated by enzymes such as glutathione S-transferases and apolipoprotein E. The aim was to compare the genotype frequencies of alcohol dehydrogenase-2 (ADH2), ADH3, aldehyde dehydrogenase-2 (ALDH2), cytochrome P450-2E1 (CYP2E1), glutathione S-transferase-M1 (GSTM1), GSTT1, and apolipoprotein E in patients with alcoholic cirrhosis and alcoholic chronic pancreatitis to those in control groups. PATIENTS AND METHODS: The case-control study was restricted to Caucasian adults: 57 with alcoholic cirrhosis, 71 with alcoholic chronic pancreatitis, 57 alcoholics without apparent organ damage and 200 healthy blood donors. Genotypes were determined by restriction fragment length polymorphism after amplification of genomic DNA by polymerase chain reaction. RESULTS: The genotype ADH3*2/*2 was more frequent in patients with cirrhosis (40%) than blood donors (12%; OR 4.92, 95% CI 2.36-10.31) and patients with chronic pancreatitis (8%; OR 7.33, 95% CI 2.54-23.78) but was not significantly different from alcoholic controls (23%; OR 2.27, 95% CI 0.95-5.66). Patients with cirrhosis also had a higher frequency (P < 0.05) of ADH2*1/*1 (100%) than blood donors (92%) and those with chronic pancreatitis (93%). The frequencies of genotypes of ALDH2, CYP2E1, GSTM1, GSTT1 and apolipoprotein E were similar in all groups. CONCLUSION: Alcoholic cirrhosis but not alcoholic chronic pancreatitis is associated with ADH3*2/*2 and perhaps with ADH2*1/*1. Both genes encode less active alcohol-metabolizing enzymes that may be associated with cirrhosis because of delayed formation of acetaldehyde (with higher intakes of alcohol), or diversion of alcohol metabolism through pathways other than ADH. PMID: 11966948 [PubMed - indexed for MEDLINE] Polymorphismus in Alkohol-metabolisierender Enzyme, Glutathion S-Transferasen und Apolipoprotein E und Anfälligkeit für Alkohol-induzierten Zirrhose und chronischer Pankreatitis. Frenzer A, Butler WJ, Norton ID, Wilson JS, Apte MV, Pirola RC, Ryan P, Roberts-Thomson-IC. Abteilung für Gastroenterologie, The Queen Elizabeth Hospital, Adelaide, SA, Australien. HINTERGRUND UND AIM: Anfälligkeit für Orgel Schäden, die durch Alkohol kann folgende Gründe haben: geerbt Variation (Polymorphismus) in Ethanol-metabolisierender Enzyme oder Polymorphismen, die durch Freie Radikale oder Fettstoffwechsel vermittelte durch Enzyme wie Glutathion S-Transferasen und Apolipoprotein E. Das Ziel war es, einen Vergleich der Genotyp-Frequenzen von Alkohol-Dehydrogenase-2 (ADH2), ADH3, Aldehyd-Dehydrogenase-2 (ALDH2), Cytochrom-P450-2E1 (CYP2E1), Glutathion S-Transferase-M1 (GSTM1), GSTT1, und Apolipoprotein E bei Patienten mit alkoholischen Leberzirrhose und alkoholische chronische Pankreatitis zu den Kontrollgruppen. Patienten und Methoden: Die Fall-Kontroll-Studie wurde auf kaukasischen Erwachsene: 57 mit alkoholischen Leberzirrhose, 71 mit chronischen alkoholischen Pankreatitis, 57 Alkoholiker ohne sichtbare Schäden Orgel und 200 gesunden Blutspendern. Genotypen wurden ermittelt Restriktionsfragment-durch Polymorphismus Länge nach Amplifikation von genomischer DNA durch Polymerase-Kettenreaktion. Ergebnisse: Die Genotyp ADH3 * 2 / * 2 wurde häufiger bei Patienten mit Leberzirrhose (40%) als Blutspender (12%; OR 4,92, 95% CI 2.36-10.31) und Patienten mit chronischer Pankreatitis (8%; OR 7,33, 95% CI 2.54-23.78) war aber nicht signifikant verschieden von alkoholischen Kontrollen (23%; OR 2,27, 95% KI 0.95-5.66). Patienten mit Leberzirrhose hatten auch eine höhere Frequenz (P <0,05) von ADH2 * 1 / * 1 (100%) als Blutspender (92%) und Personen mit chronischen Pankreatitis (93%). Die Frequenzen von Genotypen der ALDH2, CYP2E1, GSTM1, GSTT1 und Apolipoprotein E ähnlich waren in allen Gruppen. FAZIT: Alkoholische Leberzirrhose, aber nicht alkoholischen chronischen Pankreatitis ist im Zusammenhang mit ADH3 * 2 / * 2 und vielleicht mit ADH2 * 1 / * 1. Beide Gene codieren weniger aktiv Alkohol-metabolisierender Enzyme, die möglicherweise im Zusammenhang mit Zirrhose verzögert, weil der Bildung von Acetaldehyd (mit einer höheren Zufuhr von Alkohol) oder Abzweigung von Alkohol Stoffwechsel durch andere Wege als ADH. PMID: 11966948 [PubMed - indiziert für MEDLINE] |
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